Budowa i rodziny akordów

RODZINA AKORDÓW DUROWYCH:

durowy 1 3 5 C C E G
durowy 6 1 3 5 i 6 C6 C E G A
durowy 7 1 3 5 i ma7 Cma7 C E G B
z dodaną 9 1 3 5 i 9 Cadd9 C E G D
durowy 9 1 3 5 i ma7 i 9 Cma9 C E G B D
_6/9 1 3 5 i 6 i 9 C6/9 C E G A D

RODZINA AKORDÓW MOLOWYCH:

molowy 1 m3 5 Cm C Eb G Bb
molowy 6 1 m3 5 i 6 Cm6 C Eb G A
molowy ma7 1 m3 5 i ma7 Cm ma7 C Eb G B
molowy 7 1 m3 5 7 Cm7 C Eb G Bb
molowy 9 1 m3 5 7 i 9 Cm9 C Eb G Bb D
molowy 11 1 m3 5 7 i 11 Cm11 C Eb G Bb F

RODZINA AKORDÓW SEPTYMOWYCH:

septymowy 1 3 5 7 C7 C E G Bb
nonowy 1 3 5 i 9 C9 C E G Bb D
undecymowy* 1 3 5 7 (9) i 11 C11 C E G Bb (D) F
tercdecymowy** 1 3 5 7 (9) i 13 C13 C E G Bb (D) A

* W większości przewrotów gitarowych tercja omijana jest w akordach 11. Nona omijana jest w 11 i 13

** w teorii w akordzie tercdecymowym występuje również 11 na gitarze omijana jest ze względu na utrudnione palcowanie.

AKORDY ZMNIEJSZONE, ZWIĘKSZONE I ALTEROWANE

zmniejszony 1 b3 b5 (6)b7 C° , Cdim C Eb Gb (A) Bbb
zwiększony 1 3 #5 C+, Caug C E G#
zwiększony 7 1 3 #5 7 C+ 7, C 7+, C7aug C E G# Bb
zwiększony 11 1 3 *5 7 (9) 11 C+ 11 C E G Bb (D) F#
alterowany +5 -9 1 3 #5 7 b9 C7+5-9 C E G# Bb Db
alterowany 13 -5 -9 1 3 b5 7 b9 13 C13 -5 -9 C E Gb Bb Db A

* WYJĄTEK: Akord zwiększony undecymowy jest regularnym akordem 11, ale 11 jest zwiększona

Post Author: Gitarmaniak