Fly Me To The Moon ANALIZA STANDARDU

Fly Me To The Moon ANALIZA STANDARDU

Czołem Gitarowi Maniacy!
W dzisiejszym odcinku przeanalizujemy harmonicznie standard Fly Me To The Moon. Po co robić takie analizy? Odpowiedź jest prosta. Ponieważ jeśli chcesz improwizować mając za podkład jakikolwiek standard, to może się okazać, że umiejętne operowanie jedną skalą, czy tak bardzo popularną wśród gitarzystów pentatoniką minorową jest absolutnie niewystarczające i próby zastosowania takiego materiału w improwizacji przyniosą marne rezultaty.

Jak więc zrobić żeby improwizacja zabrzmiała dobrze? Zacząć właśnie od analizy harmonicznej utworu i na jej bazie dobierać odpowiednie dźwięki związane bądź z progresjami harmonicznymi w utworze bądź bezpośrednio z akordami.

Znamy już progresję akordów zbudowanych na kolejnych stopniach gamy durowej w tonacji C dur:

C D E F G A B

Jeśli nie znasz (i nie wiesz skąd się to wzięło) to wróć do odcinka który masz tutaj —–> SKALE MODALNE

W przypadku trójdźwięków budowanych na kolejnych stopniach gamy jak wiemy będą to:

C, Dm, Em, F, G, Am, Bzmn

W przypadku czterodwięków będzie to wygladało tak:

Cmaj7, Dm7, Em7, Fmaj7, G, Am7, Bm75-

Naturalną dominantą (akordem V stopnia w naszej tonacji C-Dur jest akord G7)

Jednak dla każdego z tych akordów za wyjątkiem Bm75- istnieją dominanty drugiego rzędu, nazywane dominantami wtrąconymi – z angielskiego secondary dominants

Czyli licząc po kolei dla:

Dm – A7
Em – B7
Fmaj7 – C7
G7 – D7
Am7 – E7

Wiedza podana do tej pory powinna Wam rozwiać wątpliwości na temat powstawania wielu standardów, ale wróćmy do Naszego standardu Fly Me To The Moon

Jest kilka wersji harmonicznych tego utworu. Różnice pomiędzy nimi i wynikające z tego sposoby ich ogrywania omówimy sobie w następnym kroku. Tymczasem weźmy na tapet chyba najpopularniejszą wersję harmoniczną Fly Me To The Monn i ustalmy poszczególne funkcje akordowe. Na koniec prześledzimy sobie przebieg melodii w temacie i ustalimy jakie składniki akordów i skal są tam grane.

ANALIZA Standardu

Pierwszy takt – mamy tutaj wyraźny VI stopień, czyli moll naturalny wynikający z tonacji w jakiej jest analizowana wersja utworu. Dm, czyli drugi stopień, G7 – piąty stopień i Cmaj7 – wyraźnie zarysowuje się nam progresja II,V,I. Piąty takt to akord IV stopnia Fmaj7 następnie VII siódemka H półzmniejszone i E7. Tutaj musimy się cofnąć do naszych secondary dominants i widać, że akord E7 to dominanta dla Am, następny takt to właśnie Am7 czyli VI stopień.

Fly Me To The Moon ANALIZA

Prawidłowym byłoby również potraktowanie tych trzech ostatnich taktów jako całości a więc progresji II V Im – która w całości opiera się o skalę Amoll harmoniczną.

Analiza Fly Me To The Moon

Dochodzimy do początku pierwszej wolty, Dm II, G7 V, następnie E półzmniejszony, który wyznacza nam p oczątek progresji II, V, I molowej, a ta jak wiemy oparta jest na skali harmonicznej, tym razem Dm. Dm harmonicznej. G 7 to oczywiście V, Cmaj7 I, H półzmniejszone i E7 to II V dla skali Am harmonicznej. Druga wolta jest w zasadzie identyczna poza tym że jest otwarta i przechodzi w solo. Tak więc do przeanalizowania pozostaje już tylko Coda. Co zostawiam Wam. Wygląda ona tak:

Koda Fly Me To The Moon

C.d. w wideo. Zapraszam do obejrzenia całości:

Podobał Ci się materiał? Nie przegap następnych:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart