Jak zastępować akordy w progresji II V I
Witam wszystkich gitarowych maniaków na pierwszej lekcji z cyklu o akompaniamencie. Dzisiaj zaprezentuję Wam (na bazie progresji II, V, I), w jaki sposób zastępować akordy i rozwijać akompaniament.
Czterodźwięki zbudowane na kolejnych stopniach gamy C-dur to kolejno:
(I) Cmaj7, (II) Dm7, (III) Em7, (IV) Fmaj7, (V) G7, (VI) Am7, (VII) Bm7b5
Tak więc w tonacji C dur akordy II, V, I (akord drugiego, piątego i trzeciego stopnia) to Dm7, G7 i Cmaj7. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat budowy i rodzin akordów to kliknij tutaj —->BUDOWA I RODZINY AKORDÓW
Jak zastępować akordy: akordy poprzedzające
Jednym ze sposobów na to, aby akompaniament zabrzmiał ciekawiej jest sekundowe (sekunda mała) poprzedzenie akordu na ostatnią ćwierćnutę w takcie.
Jak zastępować akordy: nuta pedałowa
Innym sposobem rozwinięcia progresji II, V, I jest zastąpienie akordów innymi (z tej samej rodziny) tak, aby zachować nutę pedałową w sopranie.
Voice leading
Przeciwieństwem nuty pedałowej, będzie tutaj voice leading, czyli prowadzenie głosu (w sporanie) —–> można to robić np. co sekundę małą. W kolejnych odcinkach zaprezentuję Wam kolejne możliwości zastępowania akordów w progresji II V I jak i nauczymy się ogrywać te akordy.
Dziękuję wszystkim za uwagę
Łukasz Fojtar