Struktury Melodyczne W Improwizacji

Struktury Melodyczne

Czołem gitarowi maniacy! W dzisiejszym odcinku kolejna metoda na wzbogacenie brzmienia Waszej improwizacji, … ale znów jak w odcinku o PARACH TRIAD (trójdźwięków) odmienna od modalnego, typowo linearnego ogrywania akordów. Ta metoda to:

Struktury Melodyczne

Metodę tą opisał doskonale w swojej książce MELODIC STRUCTURES Jerry Bergonzi jeden z największych żyjących gigantów saksofonu, a także wykładowca saksofonu w New England Conservatory of Music w Bostonie.

Metoda ta sprawdzi się zwłaszcza w utworach o gęsto zmieniającej się harmonii. Zobaczmy tym czasem o co w niej w ogóle chodzi.

Podstawowym założeniem tej metody jest ogrywanie akordów określonymi składnikami wyglądającymi na pierwszy rzut oka jak fragmenty skali a będącymi w rzeczywistości dźwiękami akordowymi.

dla akordu durowego i septymowego składniki te, to 1,2,3,5 a dla molowego 1,b3,4,5

Struktury Melodyczne
Do ogrywania akordów używać będziemy takich składników.

UZASADNIENIE TEORETYCZNE

Uzasadnienie teoretyczne takiej struktury jest bardzo proste i opiera się na kwintach czystych. Jeżeli weźmiemy sobie dźwięki w odległościach kwint czystych i ułożymy kolejno w skalę uzyskamy dokładnie takie struktury. Te wyglądające jak skale przebiegi są w rzeczywistości dźwiękami akordowymi.

Budowa kwintowa struktur
Wzięły się one z budowy kwintowej i uszeregowania składników w „skalę”.
Struktury Melodyczne
Po uszeregowaniu dźwięków otrzymujemy tak wyglądające struktury dla akordu durowego i dominantowego oraz molowego.

PERMUTACJE

Jeżeli zmienimy kolejność składników naszej struktury otrzymamy permutacje. Okaże się, że możliwe są aż 24 permutacje. Czy trzeba wszystkich uczyć się na pamięć? Moim zdaniem nie. Szczególnie na początku wybierz sobie 2,3 permutacje, które na Twoje ucho brzmią najlepiej i ćwicz po różnych progresjach akordów.

Przy czym 3 najłatwiejsze PERMUTACJE wg. Jerrego dla większości instrumentów to te przedstawione na planszy.

Możliwe Permutacje
Permutacje dla Dur,7
Możliwe Permutacje
Permutacje dla akordu molowego

INNE RODZAJE AKORDÓW

Przy akordach zmniejszonych i alterowanych zasada budowania naszych struktur jest podobna np. 1,b3,4,5 dla zmniejszonego albo 1,b2(b9),3,5 dla 7b9

Struktury Melodyczne
Ta sama zasada co dla akordu molowego…
Struktury Melodyczne
Podobnie z akordem septymowym…
Struktury Melodyczne
… obowiązuje dla akordu półzmniejszonego
Struktury Melodyczne
… i alteracją nony (b2=b9)

AUTUMN LEAVES

Nasze ćwiczenia oprzyjmy na początek na znanym standardzie AUTUMN LEAVES. Zacznijmy ogrywanie od postaci wyjściowej naszej struktury.
Może to wyglądać tak jak na filmie:

Podobał Ci się materiał? Nie przegap następnych:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart