Koło Kwintowe + skale modalne przedstawia diagram poniżej. Zasada koła kwintowego mówi iż zaczynając od tonacji C-dur, liczba krzyżyków przy kluczu zwiększa się o jeden co kwintę czystą, a liczba bemoli co kwartę (kwintę w dół). Skale modalne natomiast, powstają na kolejnych stopniach gamy. Czyli dla tonacji C:
I stopień – skala C jońska – C D E F G A H*
II stopień – skala D dorycka – D E F G A H C
III stopień – skala E frygijska – E F G A H C D
IV stopień – skala F lidyjska – F G A H C D E
V stopień – skala G miksolidyska – G A H C D E F
VI stopień – skala A eolska – A H C D E F G
VII stopień – skala H lokrycka – H C D E F G A
Koło kwintowe a modusy skal
Bardzo przydatną umiejętnością (szczególnie dla muzyków improwizujących) jest opanowanie poszczególnych modusów w stopniu pozwalającym na natychmiastowa orientację co do tonacji. Pomaga w tym również koło kwintowe. Przykład Eb mol dorycki to tonacja Db dur.
*Dźwięk H w nomenklaturze amerykańskiej nie występuje, tak więc skala C jońska w nomenklaturze amerykańskiej wygląda tak: C D E F G A B C. Ponieważ w nomenklaturze europejskiej również występuje dźwięk B, ale jest on o pół tonu niższy niż amerykańskie B, to ja przyjąłem zasadę, że wiedząc iż mam do czynienia z materiałami z za oceanu widząc B mówię H – to powoduje najmniej problemów i nieścisłości wynikających z niespójnych nomenklatur.