Jak grać SWING w Big Bandzie?

Jak grać SWING w Big Bandzie?

Czołem gitarowi maniacy! W dzisiejszym odcinku dowiecie się jak grać SWING w orkiestrze jazzowej i Big Bandzie. Zanim zaczniemy zastanówmy się
nad rolą gitary w Big Bandzie. Przyjrzyjmy się typowemu układowi sekcji w zespole.

Sekcje w Big Bandzie

W typowym Big Bandzie wyróżniamy 3 główne sekcje:

  • Sekcja instr. dętych blaszanych
  • Sekcja saksofonów
  • Sekcja rytmiczna
Jak grać SWING w Big Bandzie

Skład Big Bandu: 4 trąbki, 4 puzony, 5 saksofonów w tym jeden baryton, fortepian, zestaw perkusyjny, kontrabas i gitara

Tak więc gitara w Big Bandzie jest instrumentem rytmicznym. Najwłaściwszym rodzajem gitary w SWINGU będzie gitara typu ARCHTOP, charakteryzująca się ciepłą, okrągłą barwą, wyposażona w grube struny typu shliff (standardem są 12tki lub nawet 13tki)

Jak zauważyliście wcześniej Big Band ma mocno rozbudowaną sekcję dętą i to ona w głównej mierze będzie realizować rozbudowane harmonie, tak więc kluczem do gry swingów w tak rozbudowanym zespole okazuje się być:

REDUKCJA

„Powodem pozornej rozbieżności między tym, co aranżer pisze, a tym, co powinno być grane, jest fakt, że aranż uwzględnia pochody akordów wskazujące na ogólną harmonię graną przez wszystkie instrumenty.”

Charlton Johnson

Tutaj chciałem serdecznie polecić książkę tego autora SWING & BIG BAND GUITAR, która zresztą zainspirowała mnie do stworzenia tego filmiku

Praca z metronomem

Wiemy, że jeżeli ustawimy metronom w metrum 4/4 to będzie on generował uderzenia na wszystkie ćwierćnuty w takcie w tempie 180 BPM liczymy wtedy: 1,2,3,4. Dla lepszego wyczucia SWINGU właściwsze jest ćwiczenie z metronomem na 2 i 4 dlatego zmniejszamy tempo o połowę do 90 BPM,
i wtedy liczymy w ten sposób (1),2,(3),4

Technika prawej i lewej ręki

Podstawowym rytmem w stylistyce swingowej będzie taki jak przedstawiony w grafice przy czym nie jest on aż tak przesadny jak w oznaczeniach nad pięciolinią:

Jak grać SWING w Big Bandzie

Gramy tutaj na raz długi dźwięk tenuto, na dwa krótki i delikatnie zaakcentowany, na trzy długi, na cztery krótki akcentowany itd. Prawa ręka kontroluje atak, ton, dynamikę lewa pilnuje tłumienia niegranych strun:

 Pobierz materiały do lekcji w PDF:

Podobał Ci się materiał? Nie przegap następnych:

Shopping Cart